Navigatie en verkeer

 

Op basis van ervaring adviseren we van harte Google Maps als navigatiesysteem te gebruiken in de auto en op de fiets. Onverslaanbaar als het gaat om accuratesse en bekendheid met zelfs de kleinste weggetjes.

 

Overweeg voor het serieuze 'trekking' met behulp van GPS de Spaanse app IGN Mapas de España te installeren. Het biedt indrukwekkende functionaliteit. Als alternatief is er de Windy Maps applicatie die in 2019 gelanceerd werd voor Android en Apple OS. Het wordt positief beoordeeld.

 

De reistijden die in deze site worden genoemd zijn schattingen maar niettemin betrouwbaar. Deze regio is geheel onbekend met het fenomeen 'verkeersopstoppingen' en de doorgaande wegen zijn, in het algemeen, in goede tot uitstekende conditie, leidend tot voorspelbare reistijden.

 

Je zult ontdekken dat Spanjaarden, met de gebruikelijke uitzondering, erg gedisciplineerde, ontspannen automobilisten zijn. Ze hebben geen haast en willen graag op hun bestemming aankomen zonder ongelukken. Zoals jijzelf.

Verkeersregels worden hier opgevolgd, punt - met uitzondering van het dubbel parkeren waar men gek op lijkt te zijn. Bewegwijzering op lokale wegen is hier en daar wat minder duidelijk dan je in noord-Europa gewend bent dus let goed op bij het navigeren.

 

Let op fietsers. Ze delen de weg met auto's en bussen omdat er in deze regio geen gescheiden fietspaden zijn. Vooral op lokale wegen wordt passeren op een afstand van 1,5 meter geadviseerd.

Op wegen die in het bijzonder populair zijn bij fietsers, attenderen borden je daar op.  

Maximum snelheden

Snelheidsovertredingen

 

Uw snelheid wordt gemeten! Er zijn statische en mobiele radarcontroles (ook vanuit vliegtuigen), uitgevoerd door de lokale politie, de Guardia Civil en de DGT (landelijke verkeersdienst). 

Er is een marge boven de aangegeven maximumsnelheid vóór er bekeurd wordt, als volgt:

 

Maximum snelheid Bekeuring vanaf snelheid
30 38
40 48
50 58
60 68
70 78
80 88
90 98
100 109
110 120
120 121

Verplichte uitrusting

 

Volgens de voorschriften is het verplicht om te allen tijde twéé gevarendriehoeken en ten minste één reflecterend vest met hoge zichtbaarheid in de auto te hebben. Het gebruik van het reflecterende vest is verplicht bij het verlaten van het voertuig na het stilzetten ervan op de weg of in de berm van interlokale wegen.

In geval van pecht of een ongeval worden de gevarendriehoeken gebruikt, tenzij de omstandigheden dit niet toelaten. De driehoeken worden geplaatst, één voor en één achter het voertuig, op minimaal 50 meter afstand en zodanig dat ze vanaf minimaal 100 meter zichtbaar zijn voor tegemoetkomende automobilisten. Op eenrichtingswegen of op wegen met meer dan drie rijstroken, kan worden volstaan ​​met het plaatsen van een enkele driehoek, die ten minste 50 meter achter de auto wordt geplaatst.

Als het pechgeval of ongeval plaatsvindt op de autosnelweg, bij slecht zicht of tussen zonsondergang en zonsopgang, moeten ook de alarmlichten worden ontstoken.